بانوی اردیبهشت

دستنوشته هایِ یک گیاهپزشکِ عاشقِ مداد و نوشتن

بانوی اردیبهشت

دستنوشته هایِ یک گیاهپزشکِ عاشقِ مداد و نوشتن

بانوی اردیبهشت

به نام او که مرا در *اردیبهشت* شروع کرد ...
روحِ من سالهاست که در اون کوچۀ باریک، توی اون خونۀ قدیمی، کنارِ بوته هایِ یاسِ امین الدولۀ آقابزرگ در گوشۀ سمتِ راستِ حیاط جا مونده...




پیوندهای روزانه

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است


از سپتامبرهای شیراز تا توهمات شب‌های ایلول در نیویورک

نعیمه شکوهی: سپتامبرهای شیراز (The Septembers of Shiraz) نوشته دالیا سافر (Dalia Sofer) سال ۱۳۸۷ به زبان انگلیسی چاپ شد. سافر نویسندۀ آماتور این رمان در سال ۱۳۵۱ در یک خانواده متعصب یهودی در شیراز متولد شد که پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۸۲ هنگامی که ده سال داشت به همراه خانواده‌اش به آمریکا پناهنده شد. وی در دانشگاه نیویورک در رشته ادبیات فرانسه تحصیل کرده است و «سپتامبرهای شیراز» نخستین رمان اوست که سال ۲۰۰۷ به وسیلۀ انتشارات هارپر در آمریکا منتشر شد. این رمان با وجود نقاط ضعف‌ اساسی و غیر قابل اغماض به‌خاطر ماهیت ضد اسلامی و ضد ایرانی‌اش هم‌چون دیگر آثاری با این رویکرد مورد توجه و لطف رسانه‌های خارجی معاند قرار گرفت.



نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۷ نام کتاب «سپتامبرهای شیراز» را در میان اسامی ۱۰۰ کتاب برتر سال قرار داده است. این رمان جایزۀ قلم رابرت دبیلو بینگهام (The PEN/Robert W. Bingham Prize) و جایزه وایتینگ رایترز (Whiting Awards) را به دست آورد و به فهرست اولیۀ جایزۀ ایمپک دوبلین
(Dublin Literary Award International IMPAC) اضافه شد و به جایزه ادبیات داستانی بیلیز زنان (Baileys Women's Prize for Fiction) که در گذشته با نام "جایزه ادبیات داستانی اورنج" خوانده می‌شد، نیز راه یافت. هم‌چنین مؤسسه آمریکایی وایتینگ گیلز (whiting giles foundation) جایزه حامی بشریت را به این رمان اعطاء کرد.

«سپتامبرهای شیراز» در واقع یک اتوبیوگرافی غیرواقعی و ساخته و پرداخته ذهن بیمار و پر عقده دالیا سافر محسوب می‌شود که با آگراندیسمان و توصیفاتی مضحک و دروغین به وقایع پس از انقلاب در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸می پردازد. سافر در مقدمۀ رمان خود از پدرش به خاطر اطلاعاتی که در مورد دوران زندان و شکنجه‌اش در ایران در اختیار او گذاشته سپاسگزاری کرده است.



۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۲۰
نعیمه شکوهی