بانوی اردیبهشت

دستنوشته هایِ یک گیاهپزشکِ عاشقِ مداد و نوشتن

بانوی اردیبهشت

دستنوشته هایِ یک گیاهپزشکِ عاشقِ مداد و نوشتن

بانوی اردیبهشت

به نام او که مرا در *اردیبهشت* شروع کرد ...
روحِ من سالهاست که در اون کوچۀ باریک، توی اون خونۀ قدیمی، کنارِ بوته هایِ یاسِ امین الدولۀ آقابزرگ در گوشۀ سمتِ راستِ حیاط جا مونده...




پیوندهای روزانه


۱۲اکتبر روز جهانی زامبی است، هر فصل سریال تلویزیونی The Walking Dead هر سال در این ایام پخش می شود .در این نوشتار به این موضوع پرداخته شده است.

The Walking Dead، از رویای آمریکایی تا مرگ حقیقت و انسانیت


گروه فرهنگی"رویکرد"_- نعیمه شکوهی: مردگان متحرک (The Walking Dead) یک سریال تلویزیونی و تلفیقی از ژانرهای آپوکالیپسی (آخرالزمانی) ، وحشت و ملودرام است که توسط فرانک دارابونت ساخته شده است. این سریال با اقتباس از یک مجموعه کمیک استریپ (داستان مصور) نوشته رابرت کرکمن (Robert Kirkman)، تونی مور (TonyMoore) و چارلی ادلرد (Charlie Adlard) با نام The Walking Dead ساخته شده است، که از سال ۲۰۰۳ منتشر گردید و انتشار آن هم چنان ادامه دارد.




با توجه به این که ۱۲ اکتبر روز جهانی زامبی است، هر فصل سریال تلویزیونی The Walking Dead هر سال در این ایام پخش می شود. پخش فصل اول سریال از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ و در شب هالووین از شبکه کابلی ای‌ام‌سی
(aMC) در آمریکا آغاز شد و در هفته اول نوامبر همین سال، در شبکه‌های بین‌المللی فاکس نیز پخش گردید. فصل دوم از ۱۶ اکتبر ۲۰۱۱ ، فصل سوم از ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲ ، فصل چهارم از ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳ ، فصل پنجم از ۱۲ اکتبر (۲۰۱۴) و فصل ششم از روز ۱۱ اکتبر ۲۰۱۵ (۱۹ مهر ۱۳۹۴) پخش گردید. این سریال پر مخاطب تاکنون نامزد جایزه‌های متعددی از جمله نامزد جایزه انجمن نویسندگان آمریکا (Writers Guild of America Award ) و جایزه گلدن گلاب (Golden Globe Award ) شده است. تا به حال چندین بازی رایانه ای با نام The Walking Dead ساخته شده است. پیش از این نیز دو فیلم سینمایی در سالهای ۱۹۳۶و ۱۹۹۵ با این نام ساخته شده بود که، به لحاظ مضمونی هیچ ارتباطی با این سریال ندارد .
 
فیلم سینمایی The Walking Dead)  ۱۹۳۶) به کارگردانی مایکل کورتیس (Michael Curtiz)


این فیلم سینمایی، داستان یک محکوم اعدام را روایت می کند که پس از مرگ از قبر خود رستاخیز یافته و توسط دانشمندی احیا می شود، تا از مسببین سرنوشت شوم خود انتقام بگیرد...

فیلم سینمایی The Walking Dead)۱۹۹۵) به کارگردانی پریستون وایت مور (Preston A. Whitmore II)


داستان این فیلم در مورد یک گروه از تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا که در سال ۱۹۷۲ در ویتنام، برای نجات چند تن از افسران POW فرستاده شدند که سرنوشت تلخی برایشان رقم می¬خورد و در نهایت چهار تن از آنان زنده می ماند...

برنامه تلویزیونی مردگان سخنگو (Talking Dead )



برنامه ای گفتگو محور از شبکه ای‌ام‌سی (aMC) به منظور نقد و بررسی سریال The Walking Dead است که بعد از هر اپیزود (قسمت)، با حضور تعدادی از بازیگران و دست اندرکاران این سریال و با اجرای کریس هاردویک (Chris Hardwick) به روی آنتن می رود. در این برنامه علاوه بر بیان نکات جالب از هر قسمت، سؤالات و ابهامات بینندگان از عوامل سریال پرسیده شده و قسمت هایی از پشت صحنه ی سریال نمایش داده می شود.


سریال ترس از مردگان متحرک (Fear The Walking Dead)




سریال ترس از مردگان متحرک (Fear The Walking Dead) اسپین آف (Spin-Off) سریال The Walking Dead است که توسط سازندگان همین سریال یعنی Dave Erickson, Robert Kirkman تولید شده و از شبکه aMC پخش می شود. داستان این سریال در شهر لس آنجلس به وقوع می پیوندد و به روزهای نخست بروز فاجعه جهانی و آلوده شدن و تبدیل مردم به ویروس زامبی اشاره دارد.



داستان سریال The Walking Dead از آن جا آغاز می گرددکه، معاون کلانتر یکی از شهرهای ایالت جورجیا به نام ریک گرایمز (Andrew Lincoln) در یک مأموریت هدف تیر اندازی قرار می گیرد و به مدت طولانی به کما می‌رود و وقتی به هوش می آید، متوجه می‌شود که همه شهر به‌هم ریخته ‌است و مردم به موجوداتی مدهش تبدیل شده‌اند، موجوداتی مهوع و ترسناک که کاملاً مشابه زامبی‌های خلق شده در فیلم های جورج ای. رومرو (George A. Romero) وحشیانه انسان ها را می درند و از گوشت آن ها تغذیه می کنند و در جریان سریال با نام‌های walker یا biter خطاب می‌شوند. زامبی ها به هر موجود زنده ای که در مسیر خود ببینند حمله می کنند و آن موجود نیز پس از مجروح شدن و گاز گرفته شدن به سرعت به ویروسی مهلک آلوده شده و می میرد و مبدل به زامبی می شود. ریک پس از ورود به شهر و رو در رویی با این موجودات، سعی می‌کند تا با رفتن به آتلانتا، خانواده‌اش (همسر و پسرش) را بیابد و در نهایت آن‎ها را به همراه گروه دیگری از بازماندگان در کمپی خارج شهر پیدا می‌کند و در ادامه برای نجات خود و خانواده اش مبارزه می کند.


سریال The Walking Dead ابر قهرمانی را به تصویر می کشد که در ابتدا یک فرد معمولی و عادی است، اما در آخر الزمانی محتوم که فقط به نابودی دنیا منجر می شود، پس از بازگشت از کما مرحله به مرحله رشد می کند و این سیر تحول شخصیت او را به یک رهبر و منجی تبدیل می کند. رهبری که در مسیر رشد شخصیت خود به باورهای خطرناکی می رسد. باور به دوری از خدا و تکفیر و تمسخر مذهب و تشکیک در معاد و جهان آخرت. ریک بارها در صحبتهای خود با اعضای گروه و پسرش به بی اعتقادی اش به خدا اشاره می  کند. در فصلی از سریال ریک و گروهش به مزرعه هرشل گرین(Hershel Greene) که تقش آن را (Scott Wilson) بازی می کند، پناه می برند. هرشل فردی مذهبی و همه فن حریف است که علاوه بر کدخدایی روستا و مزرعه ، پزشک وکشیش آن جا نیزهست.



ریک و هرشل بارها بر سر مسائل مذهبی با هم جدل می کنند و در نهایت ریک و باورهای غیر مذهبی اش پیروز میدان می شوند و هرشل در اعتقادات مذهبیش تشکیک ایجاد شده و رهبری و اختیار امور را به ریک می سپارد، و یا در فصل بعدی که گروه ریک که حالا هرشل و خانواده اش نیز جزئی از آنها هستند، برای فرار از هجوم زامبی ها به کلیسایی پناه می برند، کشیش کلیسا به نام گابریل (Seth Gilliam) انسانی است به ظاهر معتقد اما بی عرضه که به خاطر ترس و حماقت خود، باعث مرگ ونابودی افراد زیادی توسط زامبی ها شده و از این رو عذاب وجدان رهایش نمی کند. ریک و افرادش مدتی را در کلیسا به سر می برند، اما با تهدیدها و حوادثی که برایشان رقم می خورد، به این نتیجه می رسند که کلیسا نیز نمی تواند مکان امنی برایشان باشد و حماقت های کشیش بار دیگر گروه را به مخاطره می اندازد. با این همه ریک با بزرگ منشی کشیش را درون گروه می پذیرد و حضور وی در گروه تا فصل ششم سریال به چشم می خورد. در ادامه با ورود ریک و همراهانش به شهرک الکساندریا و با بازگشت کشیش به کلیسای این شهر، وی دوباره دست به حماقت می زند و باعث دردسر گروه می شود تا این که بلاخره به این نتیجه می رسد که مذهب راهگشای او نیست و به ریک ایمان می آورد. نکته قابل تأمل این که درسریال Fear The Walking Dead که موضوع آن درباره منشأ آلودگی جهان به ویروس زامبی است. سر منشأ این ویروس در قسمت ابتدایی سریال از کلیسایی متروکه به تصویر کشیده شده است!

به طور کل، در سریال مردگان متحرک بنیان و ریشه مذهب و دین کاملاً زده شده و باورهای اومانیستی و انسان محورانه به مخاطب القا می شود. ریک با افکاری ماکیاولیستی و تکیه بر این اصل که «هدف وسیله را توجیح می کند» ، به مردم آمریکا می باوراند که "بکش وگرنه کشته میشوی، باید بجنگی و اگر نجنگی بازنده ای". این باور تنازع بقاء گونه بارها و بارها از زبان وی و مریدانش در سریال تکرار می شود و در این گیم مرگبار در نهایت آنهایی زنده می مانند که به این باور رسیده باشند! سازندگان مردگان متحرک با هوشمندی و نهایت دقت و ظرافت سعی در القاء فرآیندهایی چون جهانی شدن (Globalism) و جهان وطنی (Cosmopolitism) به سبک آمریکایی را در مخاطب جهانی دارند.

از دیگر نکات در این سریال به تصویر کشیدن آدم خواری (cannibalism) آن هم به طرز وحشیانه و تکان دهنده ای است. در فصل پنجم سریال و در ایستگاه پایانی(Terminus) گرت (Andrew J. West) و همراهانش به شیوه داعشی ها انسان ها را سلاخی کرد و از آنان تغذیه می کنند.


نکته دیگر، ورود یک هم جنس گرا یا گی (Gay) با بازی (Ross Marquand) در اواخر فصل پنجم و شروع فصل ششم در سریال است. متأسفانه هم جنس گرایی (homosexuality) بعد از قانونی شدن و رسمیت آن در آمریکا به چاشنی و بخشی ناگسستنی از فیلم ها وسریال های این کشور تبدیل شده است. بازیگر هم جنس گرا سریال، آرون (Aaron) یا به عبارت دیگر هارون نام دارد که، در نهایت ریک و همراهانش را از محاصره زامبی ها نجات داده و به منطقه‌ی امن و شهرک حائل بندی شده «الکساندریا» می برد. مکانی که ساکنان آن در نهایت خوش باوری و بی خبری زندگی می کنند و با ورود ریک و یارانش به باورمندی و بلوغ می رسند. با حوادث ناگواری که در این فصل از سریال برای شهرک نشینان رخ می دهد به این نتیجه می رسند که برای بقاء باید رهبری این شهر را به ریک بسپارند. ریک به مردم شهر می گوید که این دیوارهای حائل هم تنها مکان امنی برای شما نیست و برای رستگاری و زنده ماندن باید با زامبی ها مبارزه کرد.



بطورکل، داستان مردگان متحرک زندگی گروهی برگزیده از انسان‌ها را روایت می‌کند که در دوران آخرالزمانی وارونه و تلخ زندگی می‌کنند و برای نجات جان خود و گریز از مرگ با تمام قوا می جنگند. درون مایه مردگان متحرک از این جهت در سینمای و رسانه هالیوود نام آشناست که، انسانهایی را به تصویر می کشد که به رهبری یک منجی و یا به عبارت بهتر آنتی کرایست بلوند با چشمانی روشن و با هیبتی کاملاً آمریکایی برای بقاء و نجات بشریت تلاش می کنند.

آن ها بعد از طی مصائب و دشواری های بسیار به سرزمین امنی که در این جا «الکساندریا» هدایت می‌شوند. سرزمینی که با دیوارهای بلند حائل، از سرزمین زامبی ها (Zombieland) جدا شده است تا این قوم نجات یافته و برگزیده را از خطر هجوم مصون بدارد! این کدها از سوی مغول ها و سردمداران صهیونیستی هالیوود برای مخاطب جهانی بسیار آشناست تا جایی که به کلیشه ای مشمئز کننده مبدل گردیده است.


پیش از این نیز مخاطب مظلوم جهانی از سال های نخستین تولد سینما با کلید واژه هایی هم چون Antichrist (ضدمسیح)، سرزمین زامبی(Zombieland)، زامبی (Zombie) و آخرالزمان (Apocalypse) خو گرفته بود! کلید واژهایی که کم کم از طریق خالقین آن رمز گشایی شده و مفاهیم پلید اسلام ستیزی و اسلام هراسی را در مخاطبان خود القاء می کرد. از این رو مخدوش کردن مفاهیم عمیق «رجعت» و «قیام آخرالزمان» در باورهای اسلامی به روشنی از این آثار استنباط می شد. این کدگشایی ها تا آن جا پیش رفت که در فیلم های بی شماری از جمله ozombie ساخته John Lyde در سال ۲۰۱۲ و جنگ جهانی زد (World War Z) ساخته Marc Forster در سال ۲۰۱۳ بطور مستقیم از مسلمانان به عنوان زامبی یاد شد.

فیلم جنگ جهانی زد مردم بی گناه و مظلوم فلسطین را به تصویر می کشد که آلوده به ویروس زامبی شده اند و با عبور از دیوار حائل که منطقه جداکننده اشغالگران صهیونیستی‌ در اورشلیم (بیت‌المقدس) از مردم (مظلوم) فلسطین است، قصد نابودی جهان و اسرائیل را دارند که هم چون همیشه با ورود همان "منجی کلیشه ای" این بار با بازی Brad Pitt ، جنگ میان خیر و شر، البته به زعم باطل آن ها و دفاع از اسرائیل و صهیونیست های مظلوم نما آغاز می شود . صحنه هایی که در فیلم سینمایی ۲۰۱۲ ساخته Roland Emmerich نیز به شکلی دیگر تکرار شده است و فرجام آن نجات نژاد برتر یهود است که، برای در امان ماندن از فتنه ها و بلاهای آخر الزمان به کشتی بزرگی که بسیار شبیه کشتی نوح نبی است، پناه بردن می برند!

بطور کل مسلمان چه در دنیای واقعی و چه در بازتاب معوج رسانه های غربی همیشه مظلوم واقع شده اند و تاکنون وحشیانه ترین و هولناک ترین حوادث تروریستی در جهان برای آنان رقم خورده است. طراحان اصلی این حوادث هیچ گاه از دسیسه چینی و توطئه علیه مسلمانان دست برنداشته اند، تا جا که در آئین و مناسک حج ابراهیمی امسال دیگر بار حوادثی بسیار تلخ و ناگوار رخ داد، که تعمدی بودن آن از سوی وهابیت ملعون و آل سعود خائن و دست نشانده صهیونیست غیرقابل اغماض است. اولین حادثه مربوط به سقوط جرثقیل در منطقه امن مسجد الحرام در۲۷ ذی القعده و درست ۱۱ سپتامبر بود، روزی که یاد آور خدعه ای دیگر و کاملاً تعمدی برای از سر گرفتن جنگ افروزی و هجمه بیشتر به مسلمان در سال ۲۰۰۱ بود. حادثه بعدی به جنایت و کشتار وحشیانه حاجیان مظلومی مربوط می شد که برای رمی جمرات و تکفیر نماد شیطان راهی سرزمین منا و عرفات شده بودند. از نکات عجیب و بسیار قابل تأمل فصل ششم سریال The Walking Dead که در تاریخ ۱۵ اکتبر و اندک زمانی پس از این حوادث روی آنتن رفت، طراحی صحنه هایی عجیب و کاملاً مدیریت شده از تجمع زامبی ها در مکانی کوهستانی و دره مانند و سقوط دو تریلی بر سرآنان و همچنین بستن مسیر راهپیمایی آن ها به سمت منطقه امن و دیوار حائل است... با پرده دری ها و کدهای مستقیمی که در رسانه های صهیونیستی آمریکا در مورد مسمانان داده شده است حوادث این فصل از سریال جای تأمل دارد!



در آخر این که، تنها نسخه عجیب و قابل تأملی که رسانه های صهیونیستی آمریکا در این سریال و دیگر فیلم ها و سریال های خود برای نابودی و از بین بردن زامبی ها تجویز کرده اند، هدف قرار دادن سر و از بین بردن مغز آن هاست! در این میان جای بسی تاسف است، برای مخاطب مسلمان ایرانی که این حقیقت مبین را در نیابند و در مقابل چنین آثاری چنان مسخ شود که از سر وادادگی به تبلیغ آن ها بپردازد، تا آن جا که "سایت های هواداران سریال" و لحظه شمار برای شروع قسمت بعدی سریال طراحی کند! خوش نباشد روزی که دشمن از کم فهمی و بلاهت ما خرسند گردد.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۴
نعیمه شکوهی

نظرات  (۱)

سلام علیکم
بسیار تشکر از تحلیل جامع و کامل و تخصصیتون
خیلی استفاده کردیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی